Rugklachten symptomen

Ontdek de symptomen van rugklachten en wat u eraan kunt doen!

Soms is de rugpijn acuut, chronisch maar het ontstaat ook geleidelijk. Rugpijn is onder te verdelen in twee posities: lage en hoge rugpijn. Bij lage rugpijn zit het in uw onderrug, tussen uw stuitje en uw onderste ribben. Bij hoge rugpijn zit de pijn tussen uw schouderbladen. Hoge rugpijn komt veel voor bij mensen die een kantoorbaan hebben.

Rugklachten symptomen?

Lage rugpijn

Hieronder vindt u enkele pijn die u kunt herkennen bij lage rugpijn:

• een stijve rug als u langer stil zit.
  • een zeurende pijn of een hevige pijn,
  • bewegen is uitdagend en bij sommige houdingen wordt de pijn erger

Lage rugpijn kan ook effect hebben en doorstralen op één of beide benen..

Hoge rugpijn

We spreken over  hoge rugpijn als u lastheeft  van pijn tussen uw schouderbladen.

Ook onderstaande kenmerken passen bij hoge rugpijn:

• hoofdpijn
  • een scherpe of schietende pijn
  • stijfheid in de dele of volledige rug
  • moeite met ademhalen.

Rugpijn hoeft niet altijd persen om een beschadiging te gaan. Om rugpijn te verhelpen is het goed om je te laten behandelen en na te gaan hoe de rugpijn tot stand komt.

Heeft u last van specifieke chronische rugpijn. Deze rugklachten geven vaak heftigere symptomen, waaronder:

• u heeft de hele tijd heftige rugpijn, veranderen van houding helpt niet meer.
  • het ophouden van ontlasting gaat niet meer.
  • duizeligheid, zweet of het gevoel dat u flauwvalt.
  • krachtverlies in de benen.
  • gevoelloos in het gebied van uw liezen

Wat zijn veelvoorkomende oorzaken van rugpijn?

Gezien uw rug als een belangrijke deel van uw lichaam fungeert en de gehele dag in gebruik is kan het vaak meerdere oorzaken hebben. Zo heeft een slechte houding vaak weer invloed op andere bewegingen en wordt de pijn des te groter. Hieronder enkele veelvoorkomende oorzaken bij rugpijn:

• een verkeerde houding
  • veel tillen / zwaar lichamelijk werk
  • overgewicht
  • stress
  • veel en lang zitten,
  • onvoldoende beweging.

Rugklachten behandelen

Acute rugpijn is doorgaans snel te verhelpen. Belangrijk is om de oorzaak te achterhalen zodat er in de toekomst preventief voorkomen kan worden om nog rugklachten te ervaren. Wat te doen bij klachten?

• Voorzichtig bewegen
    Als u stil blijft liggen of zitten worden de klachten vaak alleen maar erger. Voorzichtig blijven bewegen houdt de rug in bewegen en zorgt ervoor dat deze soepel blijft. Is dit niet mogelijk is een bezoek aan de huisarts noodzakelijk.
  • Warmte verlicht de pijn
    Door op de specifieke plek van de rugpijn warmte toe te voegen zoals een kersenpitten zak, gel of een infrarood lamp helpen om rugpijn te verminderen.

Wat kan onze kinepraktijk voor u betekenen?

Onze kinepraktijk kan u in twee vormen helpen. Het verhelpen van de klacht door een van onze behandelingen methodes zoals; manuele therapie, medical taping, shockwave therapie, dry needling en advies/training om rugklachten preventief te voorkomen via onze rugschool.