Dry needling antwerpen

Waarom dry needling erg effectief kan werken?

Hoewel de naam misschien wat onheilspellend klinkt, is dry needling een zeer effectieve therapievorm die steeds vaker wordt toegepast in kinepraktijken. De  techniek maakt gebruik van naalden om vastzittende spieren of spierknopen te stimuleren en los te maken. Misschien heb je al eens van deze techniek gehoord, maar twijfel je of deze therapie geschikt is om jouw specifieke klacht te behandelen.

Patiënten blijven dikwijls met vragen zitten wanneer hun arts of fysiotherapeut dry needling therapie adviseert. Hoe werkt dry needling precies? Doet het pijn? Is dry needling hetzelfde als acupunctuur? Met onderstaande informatie krijg je een helder en eerlijk beeld over wat deze therapie inhoudt en wat je precies kan verwachten van een dry needling-sessie in onze kinepraktijk.

Wat is dry needling en hoe werkt deze therapie?

Dry needling, ook wel myofasciale therapie of triggerpoint dry needling therapie genoemd, is een techniek die gebruik maakt van fijne naalden in de huid. Deze worden ingebracht in pijnlijke spieren om de mobiliteit en de functie te verbeteren en de pijn te verlichten.

Spieren ontwikkelen soms knopen die ‘triggerpoints’ worden genoemd. Triggerpoints zijn gespannen spierbundels die vaak zeer gevoelig zijn, pijnlijk kunnen aanvoelen en uitstralingspijnen kunnen veroorzaken. Bij dry needling therapie wordt een dunne, steriele naald in de huid, in de gespannen spierbundels ingebracht. Het gaat om een ‘droge’ acupunctuurnaald, wat betekent dat er geen medicatie (of injectie) wordt gebruikt tijdens de behandeling. Wanneer het triggerpoint wordt aangeprikt, wordt de spier losgemaakt en ontspannen. Dit maakt dat je minder pijn in de spier en een groter bewegingsbereik zal ervaren.

Verloop van een dry needling-sessie in onze Antwerpse  kinepraktijk

Een dry needling-sessie duurt op zich ongeveer 20 minuten. Meestal is dry needling een onderdeel van een langere fysiotherapiesessie. Als een patiënt bijvoorbeeld een stijve schouder heeft, is er na needling van de schouder ook plaats voor range of motion oefeningen. Als het bereik vrij goed is, kan overgegaan worden naar oefeningen ter versteviging van de spieren. Na een dry needling behandeling worden de spieren ook steeds gestretcht.

Voordelen van dry needling therapie

Vermindert pijn en spierspanning – Dry needling therapie is een effectief middel om pijn te beheersen en te verlichten. Door de triggerpoints tot ontspanning te brengen, verbetert de pijn en bloeddoorstroming. Een betere doorbloeding zorgt ervoor dat pijnlijke, zure afvalstoffen worden afgevoerd terwijl je spieren de zuurstof en voedingsstoffen krijgen die ze nodig hebben om te genezen. Sommige patiënten ervaren al een vermindering van lokale en wijdverspreide pijn na slechts één dry needling-sessie. Anderen kunnen meerdere sessies nodig hebben. Je behandelplan en het aantal sessies die je nodig hebt hangen af van de ernst van de triggerpoints.

Verbetert je range of motion (bewegingsbereik) – Pijnlijk spieren of triggerpoints kunnen je mobiliteit ernstig beperken. Als je niet actief in beweging bent, worden je spieren zwakker en verlies je spiermassa. Dry needling vermindert de spierspanning en normaliseert de disfuncties van de motorische eindplaten. De motorisch eindplaten geven zenuwimpulsen door aan de spieren. Dit kan het proces naar actieve revalidatie versnellen. Dry needling wordt vaak gecombineerd met fysiotherapie om je kracht weer op te bouwen en je bewegingsbereik te herstellen.

Versnelt het herstel – Of je nu een blessure opliep of een operatie onderging, het herstelproces duurt vaak langer dan je zou willen. Fysiotherapie is de primaire behandeling tijdens je herstel. Door de combinatie met dry needling, ervaren patiënten een snellere verlichting van de pijn en een beter bewegingsbereik. De combinatie met dry needling versnelt het genezingsproces.

Verbetert chronische pijn Dry needling verlicht chronische pijn bij mensen die lijden aan het myofasciaal pijn syndroom of fibromyalgie.

Het myofasciaal pijn syndroom ontstaat wanneer er zich triggerpoints ontwikkelen in de fascia. Dit is het bindweefsel waarmee je hele lichaam doorweven is. De fascia omhult en ondersteunt je spieren, zenuwen, bloedvaten en organen.

Fibromyalgie gaat gepaard met wijdverspreide pijn en gevoeligheid in de spieren. Patiënten die lijden aan fibromyalgie en behandeld worden met dry needling, ervaren vaak een aanzienlijke verbetering van hun algehele pijn.

Aandoeningen die dry needling therapie kan behandelen

Dry needling kan diverse aandoeningen behandelen en verbeteren. Elke patiënt die pijn en/of bewegingsstoornissen ervaart als gevolg van een musculoskeletale aandoening kan baat hebben bij dry needling therapie. De therapie kan toegepast worden op zowat elke spier waar zich een triggerpoint bevindt.

Enkele voorbeelden uit het indicatiegebied van deze therapie zijn: spierletsels tijdens sport, spanningshoofdpijn die niet reageert op medicatie, nek- en schouderklachten, een tenniselleboog en blijvende spierpijnen afkomstig van hernia’s.

Veelgestelde vragen over Dry Needling

Ons team van Kinepraktijk Borsbeek Duynslaeger bestaat uit gecertificeerde kinesisten die specifiek opgeleid en gekwalificeerd zijn om dry needling uit te voeren. Dry needling is slechts een van de vele diensten die wij aanbieden. Ons multidisciplinaire team werkt enkel met evidence-based methodes voor de behandeling van de klachten van onze patiënten.

Wens je een afspraak in te plannen bij onze kinepraktijk in Borsbeek? Via onderstaande knop kun je online een afspraak maken voor dry needling in Antwerpen of een van onze andere therapieën.