Peesontsteking

Een peesontsteking, wat is het en hoe kom je er vanaf?

Een peesontsteking, tendinitis of tendinose is een ontsteking of irritatie van een pees. Pezen zijn dikke vezelachtige draden waarmee spieren aan botten vastzitten. Een peesontsteking kan ontstaan door een (sport)blessure bijvoorbeeld een verstuikte knie of een omgeslagen enkel. Dikwijls ligt het echter aan overbelasting van het betrokken lichaamsdeel of een degeneratieve aandoening, zoals artrose.

Enkele veelvoorkomende vormen van een peesontsteking zijn genoemd naar de sporten die het risico op tendinitis verhogen, met name:

• Tenniselleboog
  • Golferselleboog
  • Zwemmersschouder
  • Springersknie

De meeste peesontstekingen kunnen succesvol worden behandeld met rust, kinesitherapie en medicijnen om de pijn te verminderen. Als de peesontsteking ernstig is en leidt tot de scheuring van een pees, kan een operatie nodig zijn.

Veelvoorkomende peesontstekingen

Peesontsteking enkel of voet De gewrichten in onze voeten en enkels zijn zeer beweeglijk, in verschillende richtingen. Als we ons evenwicht verliezen of onze enkel omstoten, zijn deze gewrichten kwetsbaar voor ernstige verstuikingen of breuken. Stabiliserende ligamenten raken bovendien vaak gescheurd bij een enkelblessure. Daarom is een langdurig revalidatieprogramma essentieel om evenwicht en kracht te herstellen en om de vicieuze cirkel van terugkerende verrekkingen te vermijden.

Peesontsteking knie Knieën zijn een scharniergewricht en vormen belangrijke schokdempers en stabilisatoren in je lichaam. De meniscus (achter je knieschijf) vangt de schokken op wanneer je wandelt, rent, danst of springt. De ligamenten rond je knie stabiliseren het gewricht en houden je lichaam stabiel. Hoewel knieblessures vaak voorkomen, kan kniepijn ook het gevolg zijn van een probleem in je heup, enkel of voet. Knieën zijn ook vatbaar voor degeneratieve veranderingen op lange termijn, waaronder osteoartritis.

Peesontsteking heup Je heup is een uiterst stabiel kogelgewricht, waardoor beweging mogelijk is in vrijwel alle richtingen. Een spier genaamd de iliopsoas (heup-lendenspier) buigt je heup, en is via een pees bevestigd aan je bovenste dij. Wanneer de spier overbelast raakt door te veel activiteit, kan de pees ontstoken raken. Heup tendinitis komt vaak voor bij atleten die intensieve sporten beoefenen zoals hardlopen, fietsen of zwemmen.

Peesontsteking schouder Tendinitis van de schouder is een veel voorkomende oorzaak van schouderpijn en -stijfheid. Ze wijzen op zwelling (ontsteking) van een bepaald gebied binnen het schoudergewricht. Het schoudergewricht wordt stabiel gehouden door een groep spieren die de rotator cuff en de bicepspees worden genoemd. Deze spieren en pezen houden het opperarmbeen (humeruskop) binnen de schouderkom (glenoid). Wanneer de rotator cuff-pezen of de bicepspees ontstoken en geïrriteerd raken, spreekt men van rotator cuff tendinitis en biceps tendinitis.

Behandelingen van een peesontsteking in onze kinepraktijk

Zachte hands-on kinesitherapie is vaak het beste startpunt om een peesontsteking te verlichten. Na een grondige beoordeling zal de kinesist een vakkundige behandeling op maat opstellen, die kan bestaan uit (een combinatie van) volgende therapieën.

• Stretchoefeningen om je kracht en bewegingsvermogen te verbeteren.
  • Massage en/of dry needling om flexibiliteit, pijn en zwelling te verbeteren
  • Gewrichtsmobilisatie om je gewrichten beter te laten bewegen, ondersteuning en tips bij de juiste houding en welke activiteiten je tijdelijk on hold moet zetten
  • Als de pijn blijft aanhouden ondanks voornoemde behandelingen, kan shockwave therapie een uitweg bieden. Het is aangetoond dat deze behandeling de bloedcirculatie en de activiteit in de cellen in het gebied verhoogt, wat op zijn beurt het lichaamseigen genezingsproces versnelt. De zenuwen kunnen ook worden overgestimuleerd door de shockwave, wat leidt tot een verminderde pijnsensatie. Shockwave therapie is over het algemeen niet pijnlijk en de intensiteit van de behandeling wordt steeds in samenspraak met de patiënt bepaald.

Veelgestelde vragen over een peesontsteking

Hoe lang duurt een peesontsteking van de schouder?

Een peesontsteking van de schouder kan zeer pijnlijk zijn en de hersteltijd varieert naargelang de ernst van het letsel:

• Lichte blessures genezen meestal binnen 4 weken met de juiste behandeling en verzorging.
  • Gematigde letsels kunnen 6 tot 8 weken duren om te genezen.
  • In specifieke gevallen kan het herstel van een schouderpeesontsteking 6 maanden tot een jaar duren.

Bij blessures aan de schouderpees is het van vitaal belang om verdere schade te voorkomen. Een ontstoken pees van de schouder is namelijk moeilijk te genezen, zelfs met rust, medicatie en kinesitherapie. Bij deze aandoening wordt vaak shockwave therapie van de schouder voorgesteld.

Hoe lang duurt een peesontsteking van de pols?

Vaak volstaan niet-chirurgische behandelingen om een peesontsteking van de pols te genezen. In het algemeen genezen peesontstekingen in enkele dagen tot weken, afhankelijk van de ernst. Sommige chronische gevallen kunnen tot twee maanden duren.

Hoe lang moet je rusten bij een peesontsteking?

Rust is essentieel voor de genezing van weefsel. Het is aangewezen om de ontstoken pees een paar dagen volledig te laten rusten. Maar dit hoeft zeker geen volledige bedrust te betekenen. Idealiter doe je andere activiteiten en oefeningen die de gekwetste pees niet belasten. Zwemmen en oefeningen in het water kunnen over het algemeen zeer goed worden verdragen.

Hoewel rust een belangrijk onderdeel is van de behandeling van tendinitis, kan langdurige inactiviteit stijfheid in je gewrichten veroorzaken. Nadat je het geblesseerde lichaamsdeel enkele dagen volledig hebt laten rusten, kun je voorzichtig beginnen met het lichaamsdeel te bewegen over zijn volledige bewegingsbereik. Op die manier behoud je de flexibiliteit van je gewrichten.

Hoe kan je een peesontsteking behandelen?

De behandeling van peesontsteking houdt over het algemeen drie zaken omvatten:

1. RICE-therapie

RICE staat voor rust, ijs, compressie en elevatie. RICE-therapie kan de bloedstroom naar de plaats van het letsel vertragen. Dit helpt de ontsteking te verminderen en het herstel te bevorderen.

Rust Rust en bescherm het geblesseerde of pijnlijke gebied. Pas je activiteiten aan of neem een pauze van alle activiteiten die pijn kunnen veroorzaken.

IJs Koude vermindert de pijn en zwelling. Breng een cold pack aan gewikkeld in een doek gedurende 10 tot 20 minuten, meerdere keren doorheen de dag. IJs is vooral effectief voor het slapen gaan en ’s ochtends vroeg.

Compressie Compressie, of het omwikkelen van de gekwetste of pijnlijke plek met een elastisch verband, zal de zwelling doen afnemen. Wikkel het verband niet te strak, want dat kan leiden tot meer zwelling. Tekenen dat het verband te strak zit, zijn gevoelloosheid, tintelingen, meer pijn, koelte of zwelling in het gebied onder het verband.

Elevatie   Houd het geblesseerde lichaamsdeel omhoog en laat het rusten op kussens wanneer je zit of ligt. Probeer het geblesseerde lichaamsdeel boven het niveau van je hart te houden om de bloedstroom ernaartoe te verminderen.

1. Ontstekingsremmers en/of pijnstillers

Je arts kan je ontstekingsremmers en/of pijnstillers voorschrijven zoals ibuprofen en aspirine om de pijn en zwelling te verlichten.

1. Stapsgewijze rekoefeningen en versterkende oefeningen

In overleg met je arts, kun je binnen een dag of twee beginnen met oefeningen om de spieren rond het pijnlijke gewricht te versterken. Begin met een lange warming-up om de schok voor de weefsels te beperken. Probeer dan lichte gewichten te heffen of met een elastische oefenband te werken. Begin rustig aan en bouw vervolgens op naarmate je kracht toeneemt. Stretchen is ook een essentieel onderdeel van de behandeling. Houd elke stretch 20 tot 30 seconden vast en herhaal hem 3 tot 5 keer.

Onze kinesisten kunnen je de gepaste oefeningen aanleren en een behandelingsplan opstellen op maat, dat je thuis op eigen tempo kunt voortzetten. Wens je een afspraak in te plannen met een van onze kinesisten voor een behandeling op maat? Contacteer ons dan op het nummer +32 3 321 04 87.

Pijn in de schouder, heup, knie, enkel of voeten kan erger worden naarmate je langer wacht om je klacht te behandelen. Door een vroegtijdige beoordeling en behandeling door het team van Kinepraktijk Borsbeek kunnen invasieve procedures zoals injecties of een operatie uitgesteld of zelfs volledig voorkomen worden. Onze kinesisten kunnen je de gepaste oefeningen aanleren en een behandelingsplan opstellen op maat, dat je thuis op eigen tempo kunt voortzetten.

Ons team van Kinepraktijk Borsbeek Duynslaeger bestaat uit gecertificeerde kinesisten die specifiek opgeleid en gekwalificeerd zijn om peesontstekingen te behandelen. Om de beste resultaten te kunnen bieden aan onze patiënten, worden onze kinesisten regelmatig bijgeschoold om up-to-date te blijven van de meest recente evaluatie- en behandelingstechnieken.